هنرنقاشی

چقدر با نقاشی های پیکاسو آشنا هستید؟

آشنایی با آثار معروف پیکاسو

پابلو پیکاسو ، نقاش ، مجسمه ساز و طراح صحنه اسپانیایی از مشهورترین و تاثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم محسوب می شود.پیکاسو 80 سال از عمر 91 ساله خود را وقف تولید آثار هنری اش کرد و به همین منظور تاثیرات فراوانی در هنرهای مدرن قرن بیستم از خود به جا گذاشت.مجله کاغذ کاهی نگاهی انداخته به 12 تا از شاهکارها و نقاشی های پیکاسو که در ادامه میخوانید:

1. گرنیکا Guernica (یک اثر ضد جنگ) سال 1937

این نقاشی پیکاسو، نیز مانند سایر آثار او، یک تابلوی رنگ روغن بزرگ است و یکی از نقاشی های معروف پابلو پیکاسو به حساب می آید. بسیاری از منتقدان و علاقه مندان به هنر، این نقاشی را تصویری بسیار قدرتمند، ارزشمند و ضد جنگ، از تاریخ هنر و یکی از بهترین آثار پیکاسو می دانند.

نقاشی سفید، سیاه و خاکستری، رنجی را نشان می دهد که از طریق هرج و مرج و خشونت ایجاد شده است. اگرچه برای توجه به جزئیات یک نقاشی باید صبور و نکته بین بود، اما براحتی می توان یک اسب چاقو خورده، یک نوزاد مرده، به همراه یک زن در حال فریاد و جیغ، یک سرباز مثله شده و شعله های آتش را در این اثر پیدا کرد.

این اثر هنری با ارزش، در پاریس به عنوان پاسخی به بمباران گرنیکا در سال 1937 نقاشی شد. این اثر هنری معروف پیکاسو است که هنوز در مادرید، در موزه رینا سوفیا به نمایش گذاشته می شود.

گرنیکا - از نقاشی های معروف پیکاسو

2. پرتره دورا مار (Portrait of Dora Maar) سال 1937

بدون شک یکی از معروف ترین آثار و نقاشی پیکاسو، تابلو رنگ روغنپرتره دورا مار، یکی از دوستداران پیکاسو را به تصویر می کشد. این یکی از نقاشی های ساده او محسوب میشود.

در اینجا سوژه را می بینید که روی صندلی نشسته است. او با لباس ها و جواهرات گران قیمت و به عنوان یک زن زیبا به تصویر کشیده شده است.

با این وجود، این اثر یکی از معروف ترین نقاشی پیکاسو محسوب شده و جزئیات پیچیده ای در این اثر پنهان است که نباید از دست بدهید.

برای اولین بار، او را خواهید دید که یک ژاکت دکو با طرح گل و ناخن های قرمز بلند دارد. این نشانه ها در سوژه نشان می دهد که او حالتی آرام دارد و یک دستش به سمت گونه اش بالا رفته است.

این نقاشی در موزه پیکاسو در پاریس واقع شده است، جایی که بیشتر آثارش در آنجا قرار دارد.

Portrait of Dora Maar - از آثار و نقاشی معروف پابلو ییکاسو

3. پرتره عمه پپا ، اثر پابلو پیکاسو سال 1896

پرتره عمه پپا یکی از شاهکارهای دوران جوانی پیکاسو می باشد.پیکاسو در این اثر از عمه اش ، خانم (Josefa Ruiz Blasco (1825-1901 به عنوان مدل استفاده کرده است.این اثر رنگ روغن در سال 1896 در طی سفر خانوادگی اش به مالاگا کشیده شده است.

بازی نور دراین اثر پیکاسو باعث برجسته شدن چهره نسبت به لباسهای تیره و سایه ها شده است و این اثر را عمیقا از نقطه نظر روانشناسانه به تصویر می کشد.رئالیسم محض صورت و تاثیر رنگ و نور بیانگر تاثیر پرتره اسپانیایی است.

پرتره عمه پپا ، اثر پابلو پیکاسو سال 1896

4. گیتاریست پیر ، اثر پابلو پیکاسو سال 1903

 

گیتاریست پیر ، اثر پابلو پیکاسو سال 1903

این اثر پیکاسو درسال 1903 درست بعد از حادثه خودکشی نزدیکترین دوست پیکاسو ، Casagemas کشیده شده است.در این اثر پیکاسو با قشر ستمدیده و فقیر و بیمار و کسانی که از جامعه رانده شده اند ابراز همدردی می کند و آنها را به تصویر می کشد.از آنجایی که وی در سالهای 1902 کاملا فقیر و بی پول شده بود ، می توانست به درستی این قشر را درک کند.این اثر در مادرید کشیده شده و شکل تغییر یافته اثر یادآور نقاشی های El Greco می باشد.

5. دختری روبروی آینه ، اثر پابلو پیکاسو سال 1932

این اثر در ماه مارس سال 1932 کشیده شده است.در این اثر پیکاسو تصویری از غرور را به روش خاص خود به عرصه ظهور می گذارد.این اثر از نظر erotic مورد توجه منتقدان مختلفی طی سالهای گوناگون شده است.مدل این اثر دختری است به نام Marie Therese Walter که پیکاسو چندین مرتبه در سال 1930 نقاشی های متعددی از وی کشیده است.این اثر در دوره کوبیسم پیکاسو به تصویر کشیده شده است.

دختری روبروی آینه ، اثر پابلو پیکاسو سال 1932

6. سه موزیسین ، اثر پابلو پیکاسو سال 1921

این اثر مشهور پیکاسو اکنون در بخش هنرهای مدرن موزه نیویورک می باشد.این اثر از سری نقاشی هایی است که وی درتابستان 1921 در کنار خانواده اش در شهر Fontaineblueau حضور داشت.ارتباط مستمر وی با دنیای لطیف باله و طراحی لباس و صحنه از طریق همسرش در این اثر مشهود است.سه موزیسین نقاشی با بیش از دو متر ارتفاع و عرض می باشد و از نوع کوبیسم ترکیبی است که ظاهر آن شبیه کاغذهای بریده شده می باشد.

سه موزیسین ، اثر پابلو پیکاسو سال 1921

7. زن گریان اثر پابلو پیکاسو، سال 1937

در این اثر پیکاسو با به تصویر کشیدن زنی که گریه می کند نخواسته است که به اثرات جنگ داخلی اسپانیا مستقیما اشاره داشته باشد ، بلکه وی در این اثر به دنیای خاصی از درد و رنج اشاره می کند. اصرار پیکاسو برای اینکه ما خودمان را در چشمان گریان و تیره این زن تصور کنیم ، عکس العملی است که وی بعد از دیدن عکس های بمب گذاری های آن زمان طی جنگ داخلی اسپانیا ، در روزنامه مشاهده نمود.

زن گریان اثر پابلو پیکاسو، سال 1937

8. پرتره Ambroise Vollard اثر پابلو پیکاسو ، سال 1910

 

(Ambroise Vollard (1867-1939 یکی از بزرگترین فروشندگان هنری قرن بیستم به شمار می رفت.او کارهای آبی و گل رز پیکاسو را تبلیغ می نمود ولی در عین حال مراقب کارهای کوبیسم او هم بود.چشمان به ظاهر بسته او و سر طاس درهم شکسته اش که مانند تخم مرغ شکسته شده است در این اثر به چشم میخورد.

پرتره Ambroise Vollard اثر پابلو پیکاسو ، سال 1910

 

9. پرتره Gertrude stein اثر پابلو پیکاسو ، سال 1905

 

پرتره Gertrude stein اثر پابلو پیکاسو ، سال 1905

در پاییز سال 1905به هنگام بازگشت پیکاسو از پاریس به سمت گاسل ، وی موفق شد این اثر را که ناقص مانده بود تکمیل کند.stein نویسنده آمریکایی چهره ای ترسناک و شخصیتی هراس انگیز داشت.در این اثر پیکاسو نیاز داشت تا با هنر خویش نیروی چهره و ظاهر ترسناک این نویسنده زن آمریکایی را به تصویر بکشد.

10. تابلو رویا اثر پابلو پیکاسو ، سال 1932

 

تابلو رویا اثر پابلو پیکاسو ، سال 1932

این تابلو تلفیقی است از به تصویر کشیدن عشق و شهوت . در این تابلو که پیکاسو تصویر عشق خود ماری را در خواب به تصویر کشیده است یک نکته ای جنسی و شهوانی در آن مشهود است و آن عکس یک آلت مردانه در بالای سر ماری است.

11. تابلو دورامار و گربه اش اثر بابلو پیکاسو ، سال 1941

 

تابلو دورامار و گربه اش اثر بابلو پیکاسو ، سال 1941

در این اثر زیبا و جاودان پیکاسو معشوقه اش دورامار را به همراه گربه اش به تصویر کشیده است . در این اثر پیکاسو به صورت خلاقانه ای جای دهان ، بینی ، چشم و گوش را  جابه جا کرده است و یک اثر کوبیسم منحصر به فرد تولید کرده است.

12. نقاشی دوشیزگان آوینیون اثر پیکاسو ، سال 1907

 

نقاشی دوشیزگان آوینیون اثر پیکاسو ، سال 1907

در این اثر پیکاسو تصویر پنج زن را در فاحشه خانه ای در آوینیون شهر بارسلونا به تصویر می کشد . این زنان که ماسک های آفریقایی به صورت دارند ، پس از بازدید پیکاسو از نمایشگاهی در پاریس از ماسک های آفریقایی در قالب ویژگی های آنامورفیک ، الهام گرفته شده است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا شما را با 12 شاهکار و نقاشی های پیکاسو  آشنا سازیم. امیدوارم از خواندن این مقاله از مجله کاغذکاهی لذت برده باشید. حتما نظرات و پیشنهادات خود را راجب مطالب سایت با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا